Minua vaaditaan jäämään ylitöihin vaikka ylityökielto on voimassa, mitä teen?

5.4.2022

Muistutamme sinua siitä, että ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee kaikkia kuntasektorilla työskenteleviä SOTE-sopimuksen ja KVTES:n piirissä olevia työsuhteisia jäseniä, jotka eivät ole lakossa. Eli valtaosaa ao750 jäsenistöä. Liiton päätökset sitovat sinua jäsenenä.

'Rikkuri on henkilö, joka tekee lakonalaista työtä tai ei noudata liiton päätöksiä työtaistelusta. Rikkuri voi olla myös muun ammattiliiton jäsen tai järjestäytymätön, joka rikkoo lakkoa. Suojelutyöntekijät eivät ole rikkureita.'

Työnantaja ei voi vedota myöskään hätätyöhön – työtaistelutoimet ei ole peruste hätätyölle! Työnantaja saa teettää hätätyötä ainoastaan, mikäli ennalta arvaamaton tapahtuma on aiheuttanut keskeytyksen säännöllisessä toiminnassa tai vakavasti uhkaa johtaa sellaiseen keskeytykseen tai hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön vaarantumiseen.

Työtaistelu ei ole arvaamaton tai yllättävä tapahtuma. Työnantaja on saanut työtaistelusta ilmoituksen ennakkoon. Mikäli työnantaja teettää hätätyötä ilman laillista perustetta, syyllistyy työnantaja työaikarikkomukseen. Työpaikan tai työvuoron vastaava hoitaja ei tee eikä häntä voida velvoittaa tekemään hätätyöpäätöstä. Hoitaja ei ole työnantajan edustaja, eikä kanna henkilökohtaista sanktiovastuuta työaikalain rikkomuksesta.

Kenenkään ei pidä tehdä ylitöitä tai vaihtaa vuoroa hätätyöpelotteen vuoksi! Mikäli sinua painostetaan ylityöhön tai vuoronvaihtoon hätätyöpelotteen vuoksi, ole yhteydessä ammattiosastoon tai luottamusmieheen. Mitään lappuja ei allekirjoiteta!

Ylityön tekeminen on normaalioloissakin aina suostumuksenvaraista (työaikalaki 17 §).

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työnantaja ei voi käyttää normaalia direktio-oikeuttaan muuttaa työvuoroja perustellusta syytä. Tehyläiset tekevät siis vain ennalta suunnitellut työvuorot. Koska kyseessä on laillinen työtaistelutoimi, ei ylityö- ja vuoronvaihtokiellon noudattamisesta voi tulla työntekijöille mitään kielteisiä seurauksia. Esimies ei voi vedota myöskään suojelutyöhön, koska sitä ei ole ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana.

Mikäli et tavoita omaa esimiestäsi, ota yhteys hänen esimieheensä. Raportoi tilanteesta (kellonajat, ketä tavoiteltu, onko millainen vastaus saatu/jäänyt saamatta) kotisivujen ilmoituslomakkeen kautta (https://ao750.tehy.fi/). Samaa lomaketta voi käyttää myös, mikäli työnantaja tekee yksipuolisen päätöksen ylitöistä tai vuoronvaihdosta.

Muistutamme vielä vuosilomia koskevasta asiasta eli kun loman ajankohta on työntekijälle ilmoitettu, työnantaja ei voi yksipuolisesti sitä enää perua eikä sen ajankohtaa muuttaa. Tällaista oikeutta ei ole edes lakon tai muun työtaistelun aikana. KVTES ei tunne termiä vuosiloman vahvistaminen eli loman ajankohta on sitova sen jälkeen, kun se on työntekijälle ilmoitettu. Viranhaltijoiden kohdalla vuosiloman ajankohdan muuttaminen voi olla mahdollista (KVTES IV luku 11§ 5 mom).

Terveisin ao750@tehy.net

Luottamusmiesten yhteystiedot löytyy https://ao750.tehy.fi/luottamusmiehet-