25.9.2016

Kutsu Tehy ry Kajaanin aluetoimisto ja TJS Opintokeskus järjestävät koulutuksen REILU PELI – TYÖVÄLINEITÄ ESIMIEHELLE EPÄASIALLISEN KOHTELUN ENNALTAEHKÄISYYN JA RISTIRIITOJEN SELVITTÄMISEEN Aika: 23.11.2016 klo 9:00 – 16:00 Paikka: Scandic Kajanus, Koskikatu 3, Kajaani Kohderyhmä: Tehyläiset esimiehet Koulutuksen tavoite Tavoitteena on oppia suunnittelemaan ja tekemään käytännössä työpaikan henkistä työsuojelua sekä saada työvälineitä ristiriitatilanteiden selvittämiseen. Samalla opitaan ennaltaehkäisemään epäasiallista käyttäytymistä. Koulutuksessa harjoitellaan, kuinka työsuojelun kehittäminen voidaan aloittaa työpaikalla yhdessä koko henkilöstön kanssa. Esimiehen toimintatapa ristiriitatilanteiden selvittelyssä tarkentuu. Lisäksi muiden työpaikan toimijoiden ja ulkopuolisten auttajatahojen kuten työterveyshuollon ja ammattijärjestöjen mahdollisuudet tukea tilanteiden selvittelyä tulevat tutuiksi. Toteutus Koulutus toteutetaan osallistavin menetelmin siten, että esimiehillä on mahdollisuus vertaisoppimiseen. Kouluttajana toimii kehittämisasiantuntija Päivi Lohi-Aalto TJS Opintokeskus OHJELMA 9:00 Aamukahvi 9:30 Koulutuksen tavoitteet 9:45 Työpaikan henkinen työsuojelu − Kuormitusanalyysi − Ohjeita työsuojelun kehittämissuunnitelman laadintaan − Epäasiallisen käyttäytymisen ennaltaehkäisyn muita keinoja 12:00 Lounas 13:00 Epäasiallisen kohtelun määrittely ja puheeksi ottaminen työyhteisössä 13:30 Epäasiallisesta kohtelusta lainsäädännössä ja viranomaismääritelmiä Häiriöiden synty työpaikoilla ja varhainen puuttuminen Työyhteisön ryhmädynamiikan vaikutukset epäasiallisen käyttäytymisen syntyyn 14:15 Kahvitauko 14:30 Ristiriitatilanteiden selvittäminen − Esimiehen rooli tilanteissa − Muiden toimijoiden roolit 15:45 Yhteenveto ja palautteet 16:00 Päivä päättyy Sitovat ilmoittautumiset 2.11.2016 mennessä vain tämän linkin kautta: https://kilta.tehy.fi/KoulutusIlmoittautumissivut/Tapahtumatiedot.aspx?id=106129&hash=A0F59765-3E65-4E94-828D-6B0FCF76ED2D Tehy kustantaa koulutuksen, siihen liittyvän materiaalin sekä ohjelmassa mainitut tarjoilut. Peruuttamatta jätetyistä paikoista perimme todellisten kulujen mukaiset kustannukset. Tilaisuuteen otetaan 30 osallistujaa. Lisätietoja: sari.kauppinen@tehy.fi